John Atkinson Grimshaw (2)

John Atkinson Grimshaw

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John Atkinson Grimshaw portrait NBJohn Atkinson Grimshaw (6 septembre 1836 – 13 octobre 1893) est un peintre de l’époque victorienne, remarquable et imaginatif, surtout connu pour ses paysages bucoliques et urbains. John Atkinson Grimshaw est né dans la ville de Leeds, dans le Yorkshire de l’Ouest en Angleterre. En 1861, au grand dam de ses parents, il abandonne son emploi au Great Northern Railway, pour commencer une carrière artistique. Il commence à exposer en 1862, aidé par la Leeds Philosophical and Literary Society, présentant des peintures où figurent principalement des oiseaux, des fruits et des fleurs. Grimshaw est tout d’abord influencé par les peintres préraphaélites. Par la suite, il peint des paysages saisonniers, ou sous un temps particulier. Dans les années 1880, Grimshaw représente principalement des scènes urbaines au clair de lune, sur les docks de Londres, Leeds, Liverpool ou Glasgow. Il conserve à cette fin un studio à Chelsea. Ses peintures dépeignent le monde victorien, tout en évitant de représenter la réalité assez triste des villes industrielles. Grimshaw est mort le 13 octobre 1893, et a été enterré au cimetière de Woodhouse, un quartier résidentiel de Leeds. Il est resté connu pour ses paysages urbains ; n’ayant pas laissé de lettres, coupures de presse ou notes, il reste difficile de connaître sa pensée. Il y a eu un regain d’intérêt pour ses œuvres dans la seconde moitié du XXe siècle.

John Atkinson Grimshaw (6 September 1836 – 13 October 1893) was a Victorian-era artist, a « remarkable and imaginative painter«  known for his city night-scenes and landscapes. John Atkinson Grimshaw was born in Leeds. In 1861, at the age of 24, to the dismay of his parents, he left his job as a clerk for the Great Northern Railway to become a painter. He first exhibited in 1862, mostly paintings of birds, fruit and blossom, under the patronage of the Leeds Philosophical and Literary Society. Grimshaw’s primary influence was the Pre-Raphaelites. True to the Pre-Raphaelite style, he created landscapes of accurate colour, lighting, vivid detail and realism. He painted landscapes that typified seasons or a type of weather; city and suburban street scenes and moonlit views of the docks in London, Leeds, Liverpool, and Glasgow also figured largely in his art. His careful painting and skill in lighting effects meant that he captured both the appearance and the mood of a scene in minute detail. His « paintings of dampened gas-lit streets and misty waterfronts conveyed an eerie warmth as well as alienation in the urban scene. In the 1880s, Grimshaw maintained a London studio in Chelsea. Grimshaw’s paintings depicted the contemporary world but eschewed the dirty and depressing aspects of industrial towns. Grimshaw left behind no letters, journals, or papers; scholars and critics have little material on which to base their understanding of his life and career. Grimshaw died 13 October 1893, and is buried in Woodhouse Hill Cemetery, Hunslet, Leeds. His reputation rested on, and his legacy is based on, his townscapes.

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